Hur ska jag sätta strategiska mål?

Den viktigaste uppgiften inom strategi är att ha ett tydligt fokus. I artikel nedan av Chole Gray tar hon upp olika sätt att sätta mål samt vikten av fokus för en marknadsstrategi. Chole Gray har specialiserat sig i den digitala markanden för uppstartsföretag. Hon uttrycker sig insiktsfullt enligt nedan:
"The single most important thing to remember about marketing goals is to stay focused. Choose 1-2 core goals that impact the bottom line and 3-5 supporting goals, anything more than that will distract you from what’s most important."
Jag fastnade för hennes insikt för att den stämmer så väl överens med min erfarenhet från att leda utvecklandet och genomförandet av strategiska planer. Oavsett vilken typ av strategi det handlar om är det människor det handlar om och vi har oftast svårt att hantera mer än 5 mål.
Jag instruerar våra kunder att ha ett (1) större mål, ett s.k. slutmål och 3 – 5 delmål, den kombinationen brukar fungera och skapar den förändring den valda strategin var ämnad för.
Läs hela artikeln här:
How to Set Marketing Goals You Can Actually Achieve
http://www.entrepreneur.com/article/236244
Kommentera gärna inlägget:
Tidigare inlägg
- Skapa strategiska mål som lagras i långtidsminnet
- Hur ska jag sätta strategiska mål?
- What is digital strategy?
- Varför "Best in Class"-strategi för verksamhetens supportfunktioner?
- Fokus, Passion och Förmåga
- Gör din strategi på en sida
- Möte med Professor Rumelt
- Visualisera eller stagnera
- 4 tips för bättre strategisk planering
- Vad är Program Management
- Tre grundläggande regler vid kriskommunikation
- CEO - Chief Execution Officer
- Visualisera för att reda ut komplexa samband
- Se över dina strategiska planer
- 3 anledningar till att det är svårt att lyckas med sin strategi!
- Good Strategy / Bad Strategy - The difference and why it matters
- Hierarkiskt ledarskap är inte problemet
- Jonathan Bernstein - Crisis Managament
- Vad är Strategi?
- Börsbolag behöver tydlig strategi och konkreta mål
- Hur skall företagen lösa samhällsproblemen?
- Hur förbereder man sig för en kris?
- Strategiplan med CSR
- Effektiv repsons kräver en strukturerad plan
Etikettmoln
riskhantering riktning standford implementera krisplanering hbr video visuell veckans affärer positionering fhs projekt framgångsfaktor digital strategy supportfunktion it-plan kompetens chris lehane delegera jonathan bernstein facilitering ekologi svd projektledare bryta ner minne management program respons kommunikation sårbarheter enkla gsb crisis response delmål ceo överblick projektledning föreläsning programledare krisberedskap portfolio samhällsansvar digital strategi kris richard rumelt csr planer kriskommunikation planera krishantering strategisk plan ledarskap planering strategisk strategiplan strategi slutmål visualisera mål fokus krisplan åtgärder genomförande strategiprocess rumelt strategiska planer hr-plan good strategy maintain credibility förmågor ted långtidsminne problemställning tillståndsmål socialt ansvar strategimall tyrstrup operativ passion förmåga uppgifter best in class bad strategy digital värde komplex manager värdering nätverk logan chandler startegi ledning ledare plan krisledning crisis regler do no harm project kennedy frågeställning strategiskt enkelt programledning fluff michael porter exekvera strategi, visualisera, kommunicera, lärande, förän fokusera japan communication