3 anledningar till att det är svårt att lyckas med sin strategi!
Professor Richard Rumelt listar tre anledningar till varför det är svårt att lyckas med sin strategi.
- Det är svårt att avgöra om du verkligen genomför din strategi genom att titta på aktuella resultat. Aktuellt resultat är till stor del frukten av tidigare arbete såsom varumärke, rykte, marknadsposition, osv. Dessa värden ändras långsamt över tid. Därför kan en organisation som implementerar sin strategi dåligt ändå visa upp goda siffror för stunden.
- Brist på fokus. Kompromisser skapar ofta flera eller i värsta fall motstridiga mål. Splittrat fokus gör att du presterar sämre istället för att fokusera alla resurser mot ett mål.
- Valmöjligheterna när det kommer till att formulera strategi är ingen enkel flervalsfråga.
Du vet inte säkert vilka alternativ som finns för din marknad. Och att basera på enbart tidigare erfarenheter är kanske inte det bästa. Det finns nya vägar att finna.
I denna video om 5 minuter förklarar han närmare de tre svårigheterna.
Vårt verktyg Visual Strategy Visto hjälper dig till stor del med punkt 1 och 2 genom att knyta ihop kritiska åtgärder till ett slutmål.
Varje kritisk åtgärd i planen har i sin tur ett antal aktiviteter som är knutna till de effekter man vill uppnå.
Genom att ständigt ifrågasätta varför så tvingas man att motivera sitt beslut.
Aktiviteter som inte kan knytas mot en önskad effekt hör inte hemma i planen alls.
På så sätt är planen och dess aktiviteter ensade och går i samma riktning, med fokus på ett gemensamt mål.

Vad gäller punkt 3 så finns tyvärr inget verktyg eller metod i världen för konkurrera ut människans idérikedom. Men när väl man väl har en Startegiformulering kan vi snabbt se om den håller och vad som i så fall krävs för att implementera den.
Kommentera gärna inlägget:
Tidigare inlägg
- Krisplan för ett Strategiskt Ledarskap, fortsättning
- Strategiskt Ledarskap genom krisen
- Skapa strategiska mål som lagras i långtidsminnet
- Hur ska jag sätta strategiska mål?
- What is digital strategy?
- Varför "Best in Class"-strategi för verksamhetens supportfunktioner?
- Fokus, Passion och Förmåga
- Gör din strategi på en sida
- Möte med Professor Rumelt
- Visualisera eller stagnera
- 4 tips för bättre strategisk planering
- Vad är Program Management
- Tre grundläggande regler vid kriskommunikation
- CEO - Chief Execution Officer
- Visualisera för att reda ut komplexa samband
- Se över dina strategiska planer
- 3 anledningar till att det är svårt att lyckas med sin strategi!
- Good Strategy / Bad Strategy - The difference and why it matters
- Hierarkiskt ledarskap är inte problemet
- Jonathan Bernstein - Crisis Managament
- Vad är Strategi?
- Börsbolag behöver tydlig strategi och konkreta mål
- Hur skall företagen lösa samhällsproblemen?
- Hur förbereder man sig för en kris?
- Strategiplan med CSR
- Effektiv repsons kräver en strukturerad plan
Etikettmoln
långtidsminne problemställning förmågor portfolio maintain credibility good strategy hr-plan communication japan fokusera strategi, visualisera, kommunicera, lärande, förän exekvera coronavirus video covid19 programledning veckans affärer positionering fhs projekt project do no harm regler crisis chris lehane delegera jonathan bernstein facilitering ekologi svd projektledare värdering manager komplex program respons kommunikation sårbarheter enkla gsb crisis response delmål sars-cov-2 strategimall överblick socialt ansvar krisberedskap strategiska planer rumelt krisledning strategisktledarskap kriskommunikation planera åtgärder krisplan ledarskap planering strategisk strategiplan strategi slutmål visualisera mål strategisk plan krishantering fokus genomförande strategiprocess covid-19 planer csr richard rumelt projektledning tillståndsmål corona ceo tyrstrup operativ passion förmåga uppgifter best in class bad strategy digital management värde bryta ner minne nätverk logan chandler startegi ledning ledare plan kompetens it-plan supportfunktion digital strategy framgångsfaktor frågeställning kennedy enkelt strategiskt visuell fluff michael porter hbr krisplanering implementera standford riktning riskhantering kris digital strategi samhällsansvar ted programledare föreläsning