Hur förbereder man sig för en kris?

Gårdagens öppna föreläsning av Ann Enander på Försvarsögskolan med rubriken "Efter Japan och Norge, hur förbereder vi oss för det ofattbara" handlade om de psykologiska effekterna av krishantering. Om och hur man kan förbereda sig för det.
Det är intressant att höra hur mognadsgraden successivt har ökat för krishantering i Sverige, bland privata och offentliga aktörer. Det handlar mycket om människor och hur man kommunicerar med dem. Enligt Ann Enander handlar det om den kognitiva, sociala och emotionella kommunikationen. Och det är intressant att det är samma erfarenheter och slutsatser som vi har erfarit från våra kunder och med vår tillämpning. Att inte göra krishanteringen för komplex, utan att upprätthålla en viss realism i krisplaneringen.
För den som missade den finns hela föreläsningen filmad och utlagd på Bambuser.
Kommentera gärna inlägget:
Tidigare inlägg
- Skapa strategiska mål som lagras i långtidsminnet
- Hur ska jag sätta strategiska mål?
- What is digital strategy?
- Varför "Best in Class"-strategi för verksamhetens supportfunktioner?
- Fokus, Passion och Förmåga
- Gör din strategi på en sida
- Möte med Professor Rumelt
- Visualisera eller stagnera
- 4 tips för bättre strategisk planering
- Vad är Program Management
- Tre grundläggande regler vid kriskommunikation
- CEO - Chief Execution Officer
- Visualisera för att reda ut komplexa samband
- Se över dina strategiska planer
- 3 anledningar till att det är svårt att lyckas med sin strategi!
- Good Strategy / Bad Strategy - The difference and why it matters
- Hierarkiskt ledarskap är inte problemet
- Jonathan Bernstein - Crisis Managament
- Vad är Strategi?
- Börsbolag behöver tydlig strategi och konkreta mål
- Hur skall företagen lösa samhällsproblemen?
- Hur förbereder man sig för en kris?
- Strategiplan med CSR
- Effektiv repsons kräver en strukturerad plan
Etikettmoln
riskhantering riktning standford implementera krisplanering hbr video visuell veckans affärer positionering fhs projekt framgångsfaktor digital strategy supportfunktion it-plan kompetens chris lehane delegera jonathan bernstein facilitering ekologi svd projektledare bryta ner minne management program respons kommunikation sårbarheter enkla gsb crisis response delmål ceo överblick projektledning föreläsning programledare krisberedskap portfolio samhällsansvar digital strategi kris richard rumelt csr planer kriskommunikation planera krishantering strategisk plan ledarskap planering strategisk strategiplan strategi slutmål visualisera mål fokus krisplan åtgärder genomförande strategiprocess rumelt strategiska planer hr-plan good strategy maintain credibility förmågor ted långtidsminne problemställning tillståndsmål socialt ansvar strategimall tyrstrup operativ passion förmåga uppgifter best in class bad strategy digital värde komplex manager värdering nätverk logan chandler startegi ledning ledare plan krisledning crisis regler do no harm project kennedy frågeställning strategiskt enkelt programledning fluff michael porter exekvera strategi, visualisera, kommunicera, lärande, förän fokusera japan communication