Strategiplan med CSR

Ett sätt att öka den egna CSR-exponeringen på marknaden och att samtidigt öka aktieägarvärdet är att bygga CSR-strategin på verksamhetens kärnkompetenser. Genom att lyfta in CSR-perspektivet i företagets kärnkompetenser får strategiplaner såsom krisplaner och utvecklingsplaner CSR-responsen integrerad i verksamheten och hänger ihop på ett naturligt sätt. Berörda parter i verksamheten tar då till sig CSR som en integrerad del i det dagliga arbetet och att det inte blir en isolerad marknads- eller volontäraktivitet.
Harvard-professorn Raymond V. Gilmartin listar på Harvards blogg fem sätt för företag att öka förtroendet. En av dessa fem är att samhällsansvaret skall vara en integrerad del av startegin och verksamheten och inte en isolerad separat aktivitet under en CSR-enhet.
Kommentera gärna inlägget:
Tidigare inlägg
- Krisplan för ett Strategiskt Ledarskap, fortsättning
- Strategiskt Ledarskap genom krisen
- Skapa strategiska mål som lagras i långtidsminnet
- Hur ska jag sätta strategiska mål?
- What is digital strategy?
- Varför "Best in Class"-strategi för verksamhetens supportfunktioner?
- Fokus, Passion och Förmåga
- Gör din strategi på en sida
- Möte med Professor Rumelt
- Visualisera eller stagnera
- 4 tips för bättre strategisk planering
- Vad är Program Management
- Tre grundläggande regler vid kriskommunikation
- CEO - Chief Execution Officer
- Visualisera för att reda ut komplexa samband
- Se över dina strategiska planer
- 3 anledningar till att det är svårt att lyckas med sin strategi!
- Good Strategy / Bad Strategy - The difference and why it matters
- Hierarkiskt ledarskap är inte problemet
- Jonathan Bernstein - Crisis Managament
- Vad är Strategi?
- Börsbolag behöver tydlig strategi och konkreta mål
- Hur skall företagen lösa samhällsproblemen?
- Hur förbereder man sig för en kris?
- Strategiplan med CSR
- Effektiv repsons kräver en strukturerad plan
Etikettmoln
michael porter fluff visuell covid19 enkelt strategiskt frågeställning kennedy project do no harm regler crisis chris lehane delegera jonathan bernstein facilitering ekologi svd projektledare bryta ner minne management program respons kommunikation sårbarheter enkla gsb crisis response delmål ceo sars-cov-2 corona projektledning föreläsning programledare ted förmågor maintain credibility good strategy hr-plan communication japan fokusera strategi, visualisera, kommunicera, lärande, förän exekvera csr planer covid-19 strategiprocess genomförande krisberedskap strategiska planer krishantering strategisk plan mål visualisera strategisk strategiplan strategi slutmål ledarskap planering fokus krisplan åtgärder richard rumelt planera kriskommunikation strategisktledarskap krisledning rumelt hbr krisplanering implementera standford riktning riskhantering kris digital strategi samhällsansvar portfolio långtidsminne problemställning tillståndsmål socialt ansvar överblick strategimall tyrstrup operativ passion förmåga uppgifter best in class bad strategy digital värde komplex manager värdering nätverk logan chandler startegi ledning ledare plan kompetens it-plan supportfunktion digital strategy framgångsfaktor projekt fhs positionering veckans affärer programledning coronavirus video